facebook_page_plugin

 

     

 

HATÁRTALANUL PROGRAM - HAT-16-01-0723

"Ifjú természetbúvárok a Felvidéken"

 

Elnyert támogatás: 927 000.- Ft (utazás, szállás)
 
Utazik31 tanuló és 4 kísérő
 
Szállás: Várhosszúrét (2 éjszaka)
 
Megvalósítás: 2017. június 5-7.
 

ÚTINAPLÓ

1. nap

Június 5-én indultunk  reggel 6 órakor. A korai indulás nem vette el senki jókedvét, hiszen vidám csevejjel, nevetgéléssel indult a nap!

Több rövid megálló után érkeztünk meg Kassára, Szlovákia második legnagyobb városába. Ősi magyar város, bár a magyar lakosság száma sajnos csökken. A hosszú út után igencsak jólesett egy kis mozgás mindenkinek!

Megtekintettük a Belváros nevezetességeit: a Szentháromság szobrot,  a zenélő szökőkutat csodás harangjátékával, Rodostói-házat, az Orbán-tornyot.ž 

Kassa után a Szádelői-völgybe vettük az irányt. Az Unesco-világörökség részét képező vadregényes, sziklacsodákkal teli szurdokvölgyben kirándultunk. A völgy barlangok beszakadásából keletkezett, a 300–400 m magas sziklafalak között a Szár-patak rohan. A túra során bővítettük biológiai és földrajzi ismereteinket, megfigyeltük a szurdok állat- és növényvilágát. Egy gyönyörű kis tisztáson álltunk meg pihenni, ahol a fiúk rögtön elővették a Kassán vett új „osztály” focilabdát. Néhány bátor jelentkező az idegenvezetőnkkel megmászta a sziklafalat, s csodálatos képeket készítettek a lenn maradtak számára. A túra végére már nagyon elfáradtunk! Végre buszra szálltunk és pihentünk egy kicsit!

A nap legizgalmasabb pillanata az volt, amikor megérkeztünk a szállásunkat adó faluba, Várhosszúrétre.

A templom előtti kopjafák sora emlékeztet mindenkit arra, hogy rendkívül súlyos harcok folytak a falu felett magasodó hegyekben a 2. világháború idején – melynek megismertük történetét. A buszon részleteket olvastunk fel a 2. világháború harcairól, bemutattuk a kopjafákat, mint jelképeket.

A szálláson már várt minket Józsi bácsi. Nagyon szép kis szobákat kaptunk, finom volt a vacsora. A szálláson minden lehetőség megvolt arra, hogy jól érezzük magunkat. Lehetett röplabdázni, focizni, kilátóba menni, s mindez egy csodás kis patak partján. A legjobb az volt, hogy este együtt lehettünk, sokat beszélgethettünk, nevetgélhettünk. Tanáraink még éjfél előtt riadót fújtak, mindeninek a saját szobájába kellett menni! Bár ők nem tudják, mi ezután is szép csendben folytattuk a beszélgetést!

2. nap

Izgalmas délelőtt ígérkezett, mivel a Szilicei-fennsíkra tartottunk egy igen kacskaringós hegyi úton, ahol a busz alig fért el, s mindenki lélegzet visszafojtva nézte, hogy haladunk felfelé. Felérve páratlan kilátás nyílt a Gömöri-medencére. Tanulmányozzuk a karsztos jelenségeket, víznyelőket, dolinákat is. Meglátogattuk Szilice faluban az ottani magyar iskolát. Egyetlen osztályban együtt tanul elsőtől negyedikig minden diák. El sem tudjuk képzelni, hogy lehetséges! A tanítójuk nagyon kedves volt, mesélt nekünk az iskoláról, a faluról, s cserébe mi is bemutattuk iskolánkat. Az egyik fiú – míg  a tanáraink ajándékot adtak át az iskolának – matematika órát tartott a kicsiknek. Nagyon élvezték! De mi is!

Ezután megnéztük a szilicei református templomot.  

A legjobban várt program következett, amire ismét egy kacskaringós hegyi úton jutottunk fel, ez Dobsina.

Az Unesco-világörökség részét képező páratlan természeti kincset, a Dobsinai-jégbarlangot látogattuk meg. A barlang 5000-7500 éve keletkezett, természetben vizsgálhatók a jég fizikai jellemzői. Mindenki elámult a látványon! Benn nagyon hideg volt, de mi felkészültünk meleg kabátokkal!

A túrázás itt sem maradt el, mivel egy félórás hegymeneti út vezetett fel a barlanghoz, ami kellően kiizzasztott mindenkit!

Ezután elmentünk Imrikfalvára, az ottani víztározóhoz. Este már nagyon vártuk, hogy ismét Várhosszúrétre érjünk a szállásra.

3. nap

Kissé szomorúan és nagyon fáradtan csomagoltunk reggel, tudván, hogy ma haza fogunk menni. Reggeli után bepakoltunk a buszba és búcsút vettünk szállásadónktól.

Rozsnyón rövid városnézés után a 14. századi, gótikus püspöki székesegyházat néztük meg, melynek tornyát megmásztuk. Csodálatos kilátás kárpótolt a lépcsőzésért! 

Csucsomra látogattunk, ahol megnéztünk egy régi bányát, az ácsolt bányászati szerkezetet, sőt, a tárnába is látogatást tehettünk. 

Haza felé utolsó állomásként betértünk a Betléri kastélyba, Betlér település domináns épületéhez.  A kastély parkja nagyon szépen megtervezett, gondosan ápolt, ahol rengeteg fotót készítettünk.

Soha nem fogjuk elfelejteni ezt a kirándulást!

 

  

  

 

Pályázathoz készített útifilm: 

Médiamegjelenés: Nyolcezer.hu

 

Az utazás megvalósítója: 

 

 

************************************************

 

   

 

HATÁRTALANUL pályázat  HAT-14-01 Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek           

„Kalandozás az alsó-magyarországi bányavárosokban és a Szepességben”

                                                                        

Elnyert összeg: szállásra 911.800.- Ft, utazásra 429.400.- Ft (Összesen: 1.341.200.- Ft)

Tanulónkénti pályázati támogatás: 31.933.- Ft

Tanulói hozzájárulás: 12.000.- Ft (étkezés félpanziós ellátással), belépők)

Utazók létszáma: 42 fő diák 5 kísérőtanár

Szállás:Zólyom (2 éj), Káposztafalva (1 éj)

Utazási iroda biztosítja:programtervezés, utazásszervezés, pályázatírásban való segítség, kapcsolattartás az egész pályázati időszak alatt, buszsofőr napidíja és ellátása, útdíjak, honismereti vezetés végig

Első nap

Ipolyságon helyi magyar iskolában részt vettünk a nemzeti összetartozás napi megemlékezésen. Városunkkal kapcsolatos emléktárgyakat ajándékozunk a diákoknak, ill. gyarapítjuk az iskola könyvtárát is otthon gyűjtött adományainkkal.

Utazás az UNESCO Világörökségéhez tartozó, az Alsó-Magyarországi bányavárosok fejét képző Selmecbányára. Látogatást teszünk a középkori Óvárban, és az újkori Leányvárban, felkeressük a Petőfi emléktáblát a líceum falán, ellátogatunk a gótikus ferences templomba, és a bányászat tudományát és technikáját megismertető Kamaraházba. Jó idő esetén kirándulunk az egyedülálló Kálváriára is.

Indulás Körmöcbányára, ahol megtekintjük a várnegyedet, a Szent Katalin templomot, a Pénzverde vagy Pénzérmék és Érmék Múzeuma épületét, ahol kiállítást láthatunk a világhírű bányavárosi pénzverde történetéről, és megismerkedhetünk egyedülálló pénzgyűjteményével.

Második  nap

Zólyom várában teszünk látogatást. A 13. században épült erősség kapujánál a Balassi-emléktáblánál iskolánk koszorúját is elhelyezzük

Breznóbányán a gyönyörű főtéren teszünk sétát, felmegyünk az 1830-ban épült várostoronyba, és megtekintjük a 16. századi városháza épületében lévő Felsőgarami Múzeum kiállítását

Ó-Zólyomba, azaz a szintén az Alsó-Magyarországi bányavárosok sorába tartozó Besztercebányára utazunk, ahol megtekintjük a főtér reneszánsz és barokk polgárházait, a székesegyházat, a várnegyedet, és az épen maradt Pap és Bányász bástyákat

Harmadik nap

Poprádra utazunk, ahol felkeressük a Tátra múzeumot, a Szent egyed téren álló reneszánsz polgárházakat, és bemegyünk a XIII. századi templomba is.

Szlovák Paradicsom, Hernád-áttörés: túrázunk Káposztafalván, a Hernád festői völgyében

Szepesszombat: sétálunk a főtéren, megtekintjük a gótikus és reneszánsz polgárházakat, valamint a főtéren álló obeliszket, melynek felirata a következő: „1848 Magyar szabadságharc emlékére emelte Szepes-szombat város közadakozásból 1899-ben Édes magyar hazánk iránti szeretetből”

Negyedik nap

A Szepesség legnagyobb cipszer közösségével rendelkező Késmárkon teszünk sétát, és az evangélikus templomban fejet hajtunk gróf Thököly Imre sírjánál is

Bejárjuk Szepesség fővárosa, Lőcse főterét, megismerjük a reneszánsz Thurzó házat, a városházát, valamint a gótika csodáját a Szent Jakab templomot, ahol a Thurzó kápolnában meglátogatjuk Thököly Erzsébetnek, II. Rákóczi Ferenc féltestvérének sírját. Szót ejtünk a város irodalmi vonatkozásáról, Jókai: A lőcsei fehér asszony c. regényéről, és a város kuruc-kori történetéről

Városnézés a vasgrófok, vagyis az Andrássyak birodalma, Gömör központjában, Rozsnyón, amely mindig is a környékbeli vasbányászat központja volt

 Határtalanul pályázat előkészítő óráinak, fakultatív tevékenységének megkezdése: 2015. április 29.

 Előkészítő órák:

-          2015. május 18.

-          2015. május 22.

-          2015. május 28.

Az előkészítésben résztvevő pedagógusok: Éliás Rita (történelem), Hargitainé Őri Katalin (földrajz, biológia), Kohonicz Izabella (történelem, magyar), Mátyus Melinda (képesített idegenvezető, média- erkölcstan), Leicht Mária (néptánc)

Az előkészítő órákon alkalmazott pedagógiai módszerek:

-          Útvonaltervezés:  térképhasználat, földrajzi adottságok megismerése (természeti adottságok, természeti erőforrások, bányakincsek) digitális tábla segítségével.

-          Csoportmunka:  a hazaszeretet, nemzet, nemzetiség, nemzeti öntudat, nemzeti mozgalom, nép, etnikum, tolerancia fogalmak megértésére. 

-          Páros munka: a látogatandó területek bemutatása (táji adottságok, városok, nevezetességek) bemutatóanyag készítése.

-          Frontális munkával kalandozás a történelemben: megismerni a Felvidék múltját, jelenét.

Utazás: 2015. június 1-4. (hétfőtől csütörtökig)

Utazás alatt: folyamatosan készítenek a gyerekek útinaplót, párhuzamosan készül egy digitális beszámoló a projektnapra

Projektnap/témanap: beszámoló az útról, megemlékezés a nemzeti összetartozás napjáról

A nemzeti összetartozás napja: Pedagógiai háttéranyag (Nemzeti Erőforrás Minisztérium megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet készítette) c. kiadvány segítségével készülünk fel ünnepi megemlékezésre, melyet az első napon az Ipolysági iskolával közösen tartunk, majd hazatérve diáktársainknak is bemutatunk. Megismerjük a nap történelmi hátterét, verses-zenés műsort állítunk össze a megemlékezésre.

Témanapon iskolagyűlés keretében levetítjük az út során készített útinaplót,  bemutatjuk a nemzeti összatartás napjára elkészítette műsort. Ezután a Felvidéket úgy mutatjuk be, hogy "tématermeket" rendezünk be pl.: tájbemutató terem (digitális táblán a földrajzi adottságok), táncteremben felvidéki táncot tanítunk táncház keretében, bányászat terme (felvidék bányászatának története), aranyterem (arany és ezüst feldolgozás története), kóstoló terem (felvidéki ételeket kínálunk), magyarság terme (bemutatjuk a felvidéki magyar  magyarok sorsát a történelem tükrében, az anyaország szerepét).

Várt eredmények: ismeretek bővülése, összetartozás-tudat erősödése, nemzeti összetartozás nap feladatának/szerepének megértése, a témanap élménye hat a gyerekek érzelmeire, az érzelmek könnyítik a tudás kialakulását.

Értékelő óra: 2015. június 8.

Csoportmunkában Power Pointos bemutató készítése az ott szerzett élményekről, melyeket bemutatnak az iskola többi osztályának évfolyamonként összevonva, az iskola honlapján elérhetővé tesszük, majd DVD-re írjuk, és az iskolakönyvtárában megőrizzük. Ki tud többet a Felvidékről vetélkedő tartása, mely során felidézzük az ott látottakat-tanultakat. Magyarórán fogalmazást, rajzórán tablót készítenek saját készítésű fotókból és rajzokból, melyből kiállítást rendezünk az iskola aulájában.

Sajtómegjelenés:

www.okkfehervar.hu